♡Bonjour!♡
♥Assalamualaikum :)♥
![]() ![]() ♡Blog Archive♡
♥My List of Unprivate Diary♥ ❤Punca undang-undang syariat tidak dapat dilaksana...
Malaysia is an Islamic country
Review of The Expendables 2
Skrip : Along
Puisi hati
Room is my house
Kisah paderi masuk Islam
Jalanku
The day you went away
Kisah cinta kita
♡Tagboard♡
♥Footprints here!♥ ♡Credits to♡ ![]() ![]() ![]()
| Muzik dalam Persembahan Teater.
Muzik dalam Persembahan Teater
Sejarah
muzik dikatakan bermula hampir seusia
dengan kehadiran manusia moden homo-sapien. Ini bermaksud tiada siapa
yang tahu bila
manusia mula mengenal
seni dan muzik. Dari penemuan arkeologi beberapa ratus tahun
dahulu
telah menunjukkan kepada perubahan evolusi pemikiran otak manusia.
Mereka mengatakan otak manusia
lebih pintar daripada
haiwan. Seorang dari mereka telah mendapat idea iaitu dengan mengambil
tulang kaki kering haiwan buruan yang menjadi makanan mereka lalu meniup ke
rongga hingga ia mengeluarkan bunyi.
Selain itu, ada juga yang mendapat inspirasi daripada pemerhatian kepada alam
semulajadi iaitu apabila angin menghembus ke dalam rongga kayu atau buluh dan
kemudian mengeluarkan bunyi. Sehubungan dengan itu, kayu akan dikorek dan
lubang ditiup menjadi flute purba. Pada zaman dahulu manusia dikatakan
meluahkan perasaan takut dan gembira menggunakan suara mereka. Mereka
bermain-main dengan suara dan menjadi chant, hymn atau syair nyanyian kecil
daripada inspirasi kicauan burung. Kayu-kayu dan batuan keras dipukul untuk
mengeluarkan bunyi irama yang mengasyikkan. Mungkin secara tidak sengaja mereka
telah mengetuk kayu pokok yang berongga didalamnya dengan batang kayu yang
mengeluarkan bunyi kuat. Kulit binatang yang mereka guna sebagai pakaian
diletak pula untuk menutup rongga kayu besar menjadi gendang, dan di palu
menjadi irama-irama purba.
Teater merupakan istilah dari drama. Namun demikian dalam
pengertian yang lebih luas, teater bermaksud proses pemilihan teks atau naskhah,
penafian, penggarapan, penyajian atau pementasan dan proses pemahaman. Teater
berasal dari kata teatron yang diturunkan dari kata theomai dari bahasa yunani.
Teater juga boleh didefinisikan melalui dua cara iaitu dalam erti sempit dan
luas. Dalam pada itu, pementasan teater merangkumi pergabungan pertuturan,
gerak isyarat, muzik, tarian, bunyi dan sebagainya. Muzik adalah alunan bunyi-bunyian yang dihasilkan
daripada alat muzik. Menurut kamus dewan edisi keempat muzik bermaksud gubahan
bunyi yang menghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan.
Sehubungan dengan itu, muzik merupakan aspek yang penting dalam sesuatu
pementasan seperti drama mahupun teater. Penggunaan muzik bukan
sahaja dapat menarik
konsentrasi penonton kepada
cerita yang dipersembahkan malah
dapat menarik daya
imaginasi serta mempengaruhi
mereka terhadap cerita
tersebut. Meskipun muzik
merupakan tempat kelima
unsur penting dalam
sebuah pementasan namun
peranan muzik tidak
hanya sebagai pelengkap
dalam sebuah pementasan. Sebuah pementasan
tentu saja berbentuk
audio visual, boleh
didengar dan boleh
dilihat. Ini kerana
sumbangan muzik dalam
sebuah pementasan adalah
sebanyak 50% bahkan
lebih bagi sesebuah pementasan. Jika kita
perhatikan beberapa naskhah
cerita atau drama,
banyak didapati penggunaan
kesan muzik sebagai
penguat "perasaan" sebuah
cerita. Muzik yang baik
dan tepat boleh
membantu pelakon membawa
warna dan emosi
perwatakan sesebuah watak
dalam adegan. Tentunya pengarah
sudah memilih babak-babak yang memerlukan muzik dimainkan
mahupun saat muzik di senyapkan kerana
dalam sesetengah cerita
yang dramatik mempunyai
jenis adegan yang
justeru harus sepi
dari segala macam
kesan bunyi. Muzik teater pula
adalah satu bentuk teater yang menggabungkan lagu, dialog yang dituturkan,
bertindak, dan terdapat unsur tarian
didalamnya. Cerita dan kandungan emosi merupakan sekeping jenaka, yang boleh
merasai kesedihan, cinta, marah yang disampaikan melalui perkataan, muzik,
pergerakan dan aspek teknikal hiburan sebagai keseluruhan bersepadu. Walaupun
teater muzikal bertindih dengan lain-lain bentuk teater seperti opera dan
tarian, ia boleh dibezakan oleh kepentingan sama yang diberikan kepada muzik
berbanding dengan dialog, pergerakan dan unsur-unsur lain kerja. Sejak awal
abad ke-20, muzik teater mempunyai peringkat kerja yang telah umumnya dipanggil
sebagai muzikal. Dalam pada itu, kegunaan muzik yang ketara adalah dalam
persembahan teater banyak dilihat dalam persembahan teater yang berunsurkan
muzikal.
Menurut George M. Cohan, walaupun muzik telah
menjadi sebahagian daripada persembahan dramatik sejak zaman purba moden Barat,
teater muzik telah muncul pada abad ke-19, kemudian memuncak dengan kerja-kerja
Gilbert dan Sullivan di Britain, juga Harrigan dan Hart di Amerika. Ini telah
diikuti oleh komedi Edwardian yang mempunyai pelbagai bentuk muzik dalam
kerja-kerja teater muzikal. Muzikal dilakukan di seluruh dunia. Teater muzikal telah
dipersembahkan sejak berkurun
lamanya. Amerika adalah negara
pertama yang membuat
persembahan dalam muzikal
sejak zaman kolonial
apabila “BALLAD OPERA”
dipersembahkan melalui pelakon-pelakon British. Sejak awal
pengenalan, muzikal di
dalam teater sudah
tidak asing lagi
malah telah dilakukan di
seluruh dunia. Namun begitu,
teater muzikal hanya
boleh dikemukakan di
tempat-tempat yang besar
sahaja, seperti bajet
yang besar West
End dan Broadway
produksi teater di
London dan New
York, atau dalam
teater pinggiran yang
lebih kecil, Off-Broadway
atau serantau produksi
teater, lawatan oleh
kumpulan amatur di
sekolah-sekolah, teater dan
ruang prestasi lain. Di
samping ke Britain
dan Amerika Utara, terdapat
juga adegan teater muzikal di negara
Eropah, Amerika Latin, Australia dan Asia.
Pemilihan bunyi mestilah
tepat dalam pertunjukan
teater kerana ia
sangat penting dalam
mendukung efek bunyi
dan suara. Pengaturan bunyi
yang tepat dan
seimbang haruslah sesuai
dengan keluasan ruang
kerana ia akan
mempengaruhi konsentrasi penonton
untuk menikmati pertunjukan
teater tersebut. Meskipun tanpa
kehadiran “bahasa” di
dalam sesebuah pementasan
tersebut, ia masih
menjadi tumpuan penonton
dengan kehadiran muzik
dan efek bunyi
yang bertepatan dengan
cerita yang dipersembahkan. Anne Ubersfefd,
seorang semiologi teater
cuba memuatkan klasifikasi
unsur-unsur pementasan ke
dalam kumpulan kategori besar, iaitu
suara yang mengeluarkan
intonasi, mimik yang
mempamerkan tingkahan dan pergerakan,
rias wajah memaparkan
rambut dan kostum,
harta menghasilkan dekor dan
muzik bagi mendengar
bunyi-bunyian.
Muzik yang mendukung pementasan dalam persembahan
teater baik yang bersifat instrumental mahupun lagu dapat menghidupkan suasana
di beberapa adegan dan babak dalam suatu persembahan. Ketika sebuah
pementasan tidak berbentuk
dialog, muzik boleh
menggantikan
"mesej" yang biasanya
disampaikan verbal. Seperti misalnya
dalam sebuah pementasan
silap mata, muzik
boleh menyampaikan suasana
mistik dan misteri
yang selalu dipersembahkan dalam
pertunjukan silap mata.
Muzik dalam teater mempunyai empat elemen yang berbeza iaitu muzik
pembuka, muzik pengiring, muzik suasana dan juga muzik penutup. Muzik pembuka
merupakan muzik yang digunakan di awal persembahan teater dan berfungsi bagi
merangsang imaginasi penonton untuk memberikan sedikit gambaran mengenai
pertunjukan teater yang akan dipersembahkan selanjutnya. Sesuatu persembahan
memerlukan sesuatu impak yang menarik minat penonton serta membangkitkan
suasana di permulaan cerita. Hal ini dapat dilihat bukan sahaja di pementasan
teater, malahan drama television juga menggunakan kaedah yang sama dengan
memaparkan permulaan cerita dengan sebuah lagu.
Elemen kedua pula ialah muzik pengiring. Muzik pengiring merupakan
muzik yang digunakan untuk mengiringi pertunjukan di beberapa adegan dalam
persembahan teater atau perpindahan adegan. Muzik pengiring berfungsi
memberikan sentuhan indah agar ritma permainan
seimbang dengan perjalanan adegan seperti suasana, lampu, setting,
kostum, dan mimik muka. Dengan
penambahan muzik ini, jalan cerita dan cara penyampaian menjadi lebih menarik
dan mudah difahami oleh para penonton. Namun demikian, tidak semua babak
diberikan unsur muzik sepenuhnya.
Muzik suasana pula merupakan unsur ketiga yang terdapat
dalam cabang muzik teater. Muzik suasana bermaksud muzik yang bertindak untuk
menghidupkan suasana irama persembahan serta suasana dalam pertunjukan teater.
Muzik suasana berfungsi untuk memberikan persembahan yang menarik, indah dan terlihat
jelas antara klimaks dan anti klimaksnya. Ciri terakhir pula ialah muzik
penutup. Muzik penutup merupakan muzik terakhir dalam pementasan teater. Selalunya
muzik penutup berfungsi untuk memberikan kesan dari pertunjukan teater yang
dipersembahkan sebagai pengajaran kepada peminat seni teater. Muzik penutup
haruslah mempunyai mesej yang jelas agar keseluruhan dan pengakhiran cerita
dapat disampaikan dengan jelas kepada penonton.
Pengaturan
muzik dalam sesebuah pementasan teater harus dititik beratkan. Para pemuzik
teater perlulah mengetahui pengetahuan yang mendalam serta luas mengenai muzik
itu sendiri serta menguasai sekurang-kurangnya dua alat muzik. Selain daripada
itu, sebagai seorang pemuzik harus menguasai teknik dalam penggunaan alat muzik
yang berhubungan langsung dengan sistem pembesar suara. Penggunaan muzik dalam
teater terbahagi kepada dua sama ada secara langsung (live) mahupun gerak mulut
(miming). Penggunaan muzik secara langsung bermaksud penyanyi atau pelakon itu
sendiri menyanyikan lagu secara langsung ketika pementasan diadakan diiringi
dengan kumpulan okestera serta pemuzik-pemuzik teater yang ada. Kaedah ini
digunakan selalunya dalam teater muzikal dimana keseluruhan jalan ceritanya ada
berkaitan dengan lagu serta para penonton dapat merasakan sendiri bunyi-bunyian
alat muzik yang dimainkan. Manakala secara gerak mulut adalah sesebuah lagu
direkodkan terlebih dahulu sebelum pementasan diadakan. Sewaktu persembahan,
pelakon hanya menggunakan kaedah miming sementara lagu dimainkan.
Di
samping itu, penggunaan muzik atau lagu yang diguna pakai dalam pementasan
haruslah mendapat kebenaran daripada pencipta lagu mahupun penyanyi itu sendiri
sekiranya lagu itu dirakamkan bukan sebagai lagu tema teater tersebut. Seperti
dengan menggunakan apa-apa kerja hak cipta, kebenaran mesti diperolehi oleh
semua jenis organisasi teater termasuk teater komuniti, sekolah teater,
profesional dan teater universiti, untuk menggunakan hak cipta berfungsi
termasuk menggunakan muzik dalam pengeluaran, sandiwara modern, kabaret, atau
muzik. Dengan memperolehi lesen, teater telah memeterai perjanjian dengan
pemegang hak untuk melaksanakan kerja dan menyediakan pemegang hak cipta dengan
pembayaran. Sama seperti teater membayar untuk hak untuk melaksanakan mainan hak
cipta, teater juga perlu mempertimbangkan penggunaan muzik dalam produksi
mereka untuk memastikan bahawa mereka mempunyai perjanjian undang-undang yang
menyediakan mereka dengan hak untuk melaksanakan muzik.
Tambahan lagi, teater muzik merujuk kepada pelbagai
muzik yang disesuaikan dengan prestasi
dalam teater. Genre bagi teater muzik adalah opera dan ballet. Terdapat
beberapa bentuk teater muzikal dari pantomim muzikal peringkat operetta, modern
dan revues. Satu lagi bentuk muzik teater merupakan muzik yang bersampingan
sepertimana dalam filem, radio dan televisyen. Ia digunakan untuk mengiringi
setiap tindakan atau memisahkan setiap adegan ketika dimainkan. Penjelmaan
fizikal muzik dipanggil skor, muzik dan ia juga menunjukkan lirik. Sejak
mulanya teater muncul, muzik telah memainkan peranan penting dalam drama
pentas. Di samping itu, dalam drama
Greek pada abad ke- 5 masihi, Odes Choric ada mengatakan beliau telah
melaungkan dan menari antara bahagian pertuturan kedua-dua tragedi dan komedi
tetapi hanya serpihan muzik yang terselamat. Kemudian, percubaan untuk mencipta
bentuk bagi pemulihan dari Rennaissance ke zaman moden telah bercabang kepada
pelbagai arah. Komposer dari Andrea Gabrieli kepada Mendelssohn Vaughan
Williams telah mencipta muzik korus untuk produksi bermain dengan Sophocles,
Aristophanes dan lain-lain.
Pada
akhir abad ke- 16, Florence telah mencuba untuk membaikpulihkan drama purba
Yunani, dengan sumbangan vokal yang dinyanyikan berkembang menjadi genre moden
opera. Selain itu, teater rakyat, banyak menggunakan muzik tarian dan lagu
dalam persembahan. Di dalam nota penulis yang bernama Roger Savage yang
bertajuk “Grove’s Dictionary of Music and
Musician” menerangkan mengenai bentuk klasik teater Asia dari India ke
Jepun banyak bergantung kepada muzik seperti melakukan ritual dramatik daripada
sub-Sahara Afrika dan orang-orang asli Amerika. Berkait rapat dengan itu, dalam
genre teater barat pula Savage ada menulis bahawa muzik penting dalam drama
liturgy zaman pertengahan, cour de balet, aksi balet, balet klasik, tarian
moden, pantomin abad ke lapan belas comedie-balet, opera separa, abad ke lapan
belas vaudeville, opera balada, Singsipiel, Opera comique, operetta, komedi
muzik, bentuk muzik dan lain-lain teater muzikal.
Tambahan
lagi, teater muzikal telah menjadi tontonan hiburan yang paling utama di
persada dunia. Muzikal menggabungkan spektrum penuh bagi semua seni seperti
kata-kata, menyanyi, menari, cermin mata peringkat, menyediakan penonton dengan
suatu perasaan yang mampu menyentuh perasaan mereka. Tahap muzik kini tinggi,
dan semua yang berjaya rakan kreatif telah dijangka untuk memenuhi cabaran.
Paling Broadway muzikal sejak masa itu telah mengikuti contoh yang ditetapkan
oleh pasukan muzik ini. Sebelum lyricists dan komposer menulis lagu, tetapi
kini mereka menjadi dramatists, menggunakan lagu untuk membangunkan watak dan
memajukan plot. Rodgers dan Hammerstein terbengkalai formula pertaruhan
pasti-hari mereka, komedi melampau dan garis korus wanita hampir tidak
berpakaian. Semua elemen dalam muzik kini terpaksa mempunyai fungsi dramatik.
Oklahoma! menunjukkan beberapa teknik integrasi yang Rodgers dan Hammerstein.
Skrip, sering dirujuk sebagai "buku," mempunyai keutamaan; semua
elemen-elemen lain hanya wujud untuk melanjutkan keperluan dramatik buku.
Sebuah buku yang baik menyediakan rangka naratif untuk muzik serta peluang yang
mencukupi untuk membenarkan nyanyian dan tarian untuk meningkatkan cerita. Buku
untuk muzik boleh berdasarkan permainan, novel, filem, atau membangunkan dari
idea asal. Cerita untuk Oklahoma! datang dari bermain, Hijau Tumbuh Lilacs,
unmemorable kecuali bagi transformasi muzik. Lagu Cameo mempunyai watak kecil
dalam beberapa dilupakan, seseorang yang mungkin sebaliknya akan dilupakan.
Askar yang menyanyi tentang kematian rakan-rakan beliau pada tahun 1776 adalah
contoh yang baik; sebelum lagu itu dia muncul hanya untuk menyampaikan mesej
daripada General Washington. Mempertaruhkan keluar wilayah dia, Evita evicts
semasa Juan Peron itu "sedikit-pada-yang sebelah-" dari katilnya,
meninggalkan gadis itu untuk bertanya "Apa yang berlaku sekarang?"
Kerana dia menyanyi "beg lagi dalam Dewan lain" (dalam-filem versi
Madonna mengambil lagu ini dari pelakon batu perhiasan berukir). Memberi beberapa
nasihat bijaksana untuk Pippin (1972), tali pinggang Granny keluar nombor
menunjukkan-henti "Hanya Masa Tiada di semua" di tempat kejadian
hanya beliau. Sebuah lagu batu perhiasan berukir yang baik mentakrifkan watak
kecil dengan cepat dan berkesan, serta memberi pelaku dalam masa peranan kecil
dalam perhatian. Olok-olokan bergantung kepada kebiasaan penonton dengan muzik
tidak menunjukkan, sama ada sebuah lagu tertentu atau gaya muzik, untuk
membangkitkan mood yang sesuai. Dalam Syarikat ini Bobby akan menjadi teman
wanita mengazab kekurangan beliau komitmen dalam sebuah 1940-an, trio gaya
Andrews Sisters ', "Anda boleh Pandu sebuah Orang Gila." Pada Yusuf
dan yang Technicolor Amazing Dreamcoat (1969) Firaun muncul sebagai yang
"Raja" dalam Elvis penyamaran, menggambarkan impian pelik beliau
kepada Yusuf; "Benjamin Calypso" muzik ini juga mempunyai balada
barat, "Satu lagi Malaikat di dalam Syurga," dan “Benjamin Calypso.
![]() |