//Simple is better

♡Bonjour!♡
♥Assalamualaikum :)♥



♡WELCOME to MY UNPRIVATE DIARY ! ƪ(˘⌣˘┐) (┌˘⌣˘)ʃ . You've stuck in my unprivate diary right now. Be nice here or i call My Superman kill you !( ̄ε ̄)

MyLifeIsn'tCompleteWithout: ❤MUHAMAD AZRIN GHAZALI❤


Daisypath Anniversary tickers
♡Blog Archive♡
♥My List of Unprivate Diary♥


❤Punca undang-undang syariat tidak dapat dilaksana...
Malaysia is an Islamic country
Review of The Expendables 2
Skrip : Along
Puisi hati
Room is my house
Kisah paderi masuk Islam
Jalanku
The day you went away
Kisah cinta kita

♡Tagboard♡
♥Footprints here!♥



♡Credits to♡

Basecode: Nadya.
Full edit: SitiSyuhadah
Re-Edit by: Siti Suhaini

Muzik dalam Persembahan Teater.

Muzik dalam Persembahan Teater
Sejarah  muzik  dikatakan  bermula  hampir  seusia  dengan  kehadiran  manusia  moden  homo-sapien. Ini  bermaksud  tiada  siapa  yang  tahu  bila  manusia  mula  mengenal  seni  dan  muzik. Dari  penemuan  arkeologi  beberapa  ratus  tahun  dahulu  telah  menunjukkan  kepada  perubahan  evolusi  pemikiran  otak  manusia. Mereka  mengatakan  otak  manusia  lebih  pintar  daripada  haiwan. Seorang dari mereka  telah mendapat idea iaitu dengan mengambil tulang kaki kering haiwan buruan yang menjadi makanan mereka lalu meniup ke rongga hingga ia  mengeluarkan bunyi. Selain itu, ada juga yang mendapat inspirasi daripada pemerhatian kepada alam semulajadi iaitu apabila angin menghembus ke dalam rongga kayu atau buluh dan kemudian mengeluarkan bunyi. Sehubungan dengan itu, kayu akan dikorek dan lubang ditiup menjadi flute purba. Pada zaman dahulu manusia dikatakan meluahkan perasaan takut dan gembira menggunakan suara mereka. Mereka bermain-main dengan suara dan menjadi chant, hymn atau syair nyanyian kecil daripada inspirasi kicauan burung. Kayu-kayu dan batuan keras dipukul untuk mengeluarkan bunyi irama yang mengasyikkan. Mungkin secara tidak sengaja mereka telah mengetuk kayu pokok yang berongga didalamnya dengan batang kayu yang mengeluarkan bunyi kuat. Kulit binatang yang mereka guna sebagai pakaian diletak pula untuk menutup rongga kayu besar menjadi gendang, dan di palu menjadi irama-irama purba.
Teater merupakan istilah dari drama. Namun demikian dalam pengertian yang lebih luas, teater bermaksud proses pemilihan teks atau naskhah, penafian, penggarapan, penyajian atau pementasan dan proses pemahaman. Teater berasal dari kata teatron yang diturunkan dari kata theomai dari bahasa yunani. Teater juga boleh didefinisikan melalui dua cara iaitu dalam erti sempit dan luas. Dalam pada itu, pementasan teater merangkumi pergabungan pertuturan, gerak isyarat, muzik, tarian, bunyi dan sebagainya. Muzik  adalah alunan bunyi-bunyian yang dihasilkan daripada alat muzik. Menurut kamus dewan edisi keempat muzik bermaksud gubahan bunyi yang menghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan. Sehubungan dengan itu, muzik merupakan aspek yang penting dalam sesuatu pementasan seperti drama mahupun teater. Penggunaan  muzik  bukan  sahaja  dapat  menarik  konsentrasi  penonton  kepada  cerita  yang  dipersembahkan  malah  dapat  menarik  daya  imaginasi  serta  mempengaruhi  mereka  terhadap  cerita  tersebut. Meskipun  muzik  merupakan  tempat  kelima  unsur  penting  dalam  sebuah  pementasan  namun  peranan  muzik  tidak  hanya  sebagai  pelengkap  dalam  sebuah  pementasan. Sebuah  pementasan  tentu  saja  berbentuk  audio  visual,  boleh  didengar  dan  boleh  dilihat.  Ini  kerana  sumbangan  muzik  dalam  sebuah  pementasan  adalah  sebanyak  50%  bahkan  lebih  bagi  sesebuah pementasan. Jika  kita  perhatikan  beberapa  naskhah  cerita  atau  drama,  banyak  didapati  penggunaan  kesan  muzik  sebagai  penguat  "perasaan"  sebuah  cerita. Muzik  yang  baik  dan  tepat  boleh  membantu  pelakon  membawa  warna  dan  emosi  perwatakan  sesebuah  watak  dalam  adegan. Tentunya  pengarah  sudah  memilih   babak-babak yang memerlukan muzik dimainkan mahupun saat muzik di senyapkan kerana  dalam  sesetengah  cerita  yang  dramatik  mempunyai  jenis  adegan  yang  justeru  harus  sepi  dari  segala  macam  kesan  bunyi. Muzik teater pula adalah satu bentuk teater yang menggabungkan lagu, dialog yang dituturkan, bertindak, dan terdapat unsur  tarian didalamnya. Cerita dan kandungan emosi merupakan sekeping jenaka, yang boleh merasai kesedihan, cinta, marah yang disampaikan melalui perkataan, muzik, pergerakan dan aspek teknikal hiburan sebagai keseluruhan bersepadu. Walaupun teater muzikal bertindih dengan lain-lain bentuk teater seperti opera dan tarian, ia boleh dibezakan oleh kepentingan sama yang diberikan kepada muzik berbanding dengan dialog, pergerakan dan unsur-unsur lain kerja. Sejak awal abad ke-20, muzik teater mempunyai peringkat kerja yang telah umumnya dipanggil sebagai muzikal. Dalam pada itu, kegunaan muzik yang ketara adalah dalam persembahan teater banyak dilihat dalam persembahan teater yang berunsurkan muzikal.
Menurut George M. Cohan, walaupun muzik telah menjadi sebahagian daripada persembahan dramatik sejak zaman purba moden Barat, teater muzik telah muncul pada abad ke-19, kemudian memuncak dengan kerja-kerja Gilbert dan Sullivan di Britain, juga Harrigan dan Hart di Amerika. Ini telah diikuti oleh komedi Edwardian yang mempunyai pelbagai bentuk muzik dalam kerja-kerja teater muzikal. Muzikal dilakukan di seluruh dunia. Teater  muzikal  telah  dipersembahkan  sejak  berkurun  lamanya. Amerika  adalah  negara  pertama  yang  membuat  persembahan  dalam  muzikal  sejak  zaman  kolonial  apabila  “BALLAD  OPERA”  dipersembahkan  melalui  pelakon-pelakon  British. Sejak  awal  pengenalan,  muzikal  di  dalam  teater  sudah  tidak  asing  lagi  malah  telah  dilakukan  di  seluruh  dunia. Namun  begitu,  teater  muzikal  hanya  boleh  dikemukakan  di  tempat-tempat  yang  besar  sahaja,  seperti  bajet  yang  besar  West  End  dan  Broadway  produksi  teater  di  London  dan  New  York,  atau  dalam  teater  pinggiran  yang  lebih  kecil,  Off-Broadway  atau  serantau  produksi  teater,  lawatan  oleh  kumpulan  amatur  di  sekolah-sekolah,  teater  dan  ruang  prestasi  lain. Di  samping  ke  Britain  dan  Amerika  Utara,  terdapat  juga  adegan  teater  muzikal  di  negara  Eropah,  Amerika Latin,  Australia  dan  Asia. Pemilihan  bunyi  mestilah  tepat  dalam  pertunjukan  teater  kerana  ia  sangat  penting  dalam  mendukung  efek  bunyi  dan  suara. Pengaturan  bunyi  yang  tepat  dan  seimbang  haruslah  sesuai  dengan  keluasan  ruang  kerana  ia  akan  mempengaruhi  konsentrasi  penonton  untuk  menikmati  pertunjukan  teater  tersebut. Meskipun  tanpa  kehadiran  “bahasa”  di  dalam  sesebuah  pementasan  tersebut,  ia  masih  menjadi  tumpuan  penonton  dengan  kehadiran  muzik  dan  efek  bunyi  yang  bertepatan  dengan  cerita  yang  dipersembahkan. Anne  Ubersfefd,  seorang  semiologi  teater  cuba  memuatkan  klasifikasi  unsur-unsur  pementasan  ke  dalam  kumpulan  kategori  besar,  iaitu  suara  yang  mengeluarkan  intonasi,  mimik  yang  mempamerkan  tingkahan  dan  pergerakan,  rias  wajah  memaparkan  rambut  dan  kostum,  harta  menghasilkan  dekor  dan  muzik  bagi  mendengar  bunyi-bunyian.
Muzik yang mendukung pementasan dalam persembahan teater baik yang bersifat instrumental mahupun lagu dapat menghidupkan suasana di beberapa adegan dan babak dalam suatu persembahan. Ketika  sebuah  pementasan  tidak  berbentuk  dialog,  muzik  boleh  menggantikan  "mesej"  yang  biasanya  disampaikan  verbal. Seperti  misalnya  dalam  sebuah  pementasan  silap  mata,  muzik  boleh  menyampaikan  suasana  mistik  dan  misteri  yang  selalu  dipersembahkan  dalam  pertunjukan  silap  mata.
Muzik dalam teater mempunyai empat elemen yang berbeza iaitu muzik pembuka, muzik pengiring, muzik suasana dan juga muzik penutup. Muzik pembuka merupakan muzik yang digunakan di awal persembahan teater dan berfungsi bagi merangsang imaginasi penonton untuk memberikan sedikit gambaran mengenai pertunjukan teater yang akan dipersembahkan selanjutnya. Sesuatu persembahan memerlukan sesuatu impak yang menarik minat penonton serta membangkitkan suasana di permulaan cerita. Hal ini dapat dilihat bukan sahaja di pementasan teater, malahan drama television juga menggunakan kaedah yang sama dengan memaparkan permulaan cerita dengan sebuah lagu.
Elemen kedua pula ialah muzik pengiring. Muzik pengiring merupakan muzik yang digunakan untuk mengiringi pertunjukan di beberapa adegan dalam persembahan teater atau perpindahan adegan. Muzik pengiring berfungsi memberikan sentuhan indah agar ritma permainan  seimbang dengan perjalanan adegan seperti suasana, lampu, setting, kostum, dan mimik muka.  Dengan penambahan muzik ini, jalan cerita dan cara penyampaian menjadi lebih menarik dan mudah difahami oleh para penonton. Namun demikian, tidak semua babak diberikan unsur muzik sepenuhnya.
Muzik suasana pula merupakan unsur ketiga yang terdapat dalam cabang muzik teater. Muzik suasana bermaksud muzik yang bertindak untuk menghidupkan suasana irama persembahan serta suasana dalam pertunjukan teater. Muzik suasana berfungsi untuk memberikan persembahan yang menarik, indah dan terlihat jelas antara klimaks dan anti klimaksnya. Ciri terakhir pula ialah muzik penutup. Muzik penutup merupakan muzik terakhir dalam pementasan teater. Selalunya muzik penutup berfungsi untuk memberikan kesan dari pertunjukan teater yang dipersembahkan sebagai pengajaran kepada peminat seni teater. Muzik penutup haruslah mempunyai mesej yang jelas agar keseluruhan dan pengakhiran cerita dapat disampaikan dengan jelas kepada penonton.
Pengaturan muzik dalam sesebuah pementasan teater harus dititik beratkan. Para pemuzik teater perlulah mengetahui pengetahuan yang mendalam serta luas mengenai muzik itu sendiri serta menguasai sekurang-kurangnya dua alat muzik. Selain daripada itu, sebagai seorang pemuzik harus menguasai teknik dalam penggunaan alat muzik yang berhubungan langsung dengan sistem pembesar suara. Penggunaan muzik dalam teater terbahagi kepada dua sama ada secara langsung (live) mahupun gerak mulut (miming). Penggunaan muzik secara langsung bermaksud penyanyi atau pelakon itu sendiri menyanyikan lagu secara langsung ketika pementasan diadakan diiringi dengan kumpulan okestera serta pemuzik-pemuzik teater yang ada. Kaedah ini digunakan selalunya dalam teater muzikal dimana keseluruhan jalan ceritanya ada berkaitan dengan lagu serta para penonton dapat merasakan sendiri bunyi-bunyian alat muzik yang dimainkan. Manakala secara gerak mulut adalah sesebuah lagu direkodkan terlebih dahulu sebelum pementasan diadakan. Sewaktu persembahan, pelakon hanya menggunakan kaedah miming sementara lagu dimainkan.
Di samping itu, penggunaan muzik atau lagu yang diguna pakai dalam pementasan haruslah mendapat kebenaran daripada pencipta lagu mahupun penyanyi itu sendiri sekiranya lagu itu dirakamkan bukan sebagai lagu tema teater tersebut. Seperti dengan menggunakan apa-apa kerja hak cipta, kebenaran mesti diperolehi oleh semua jenis organisasi teater termasuk teater komuniti, sekolah teater, profesional dan teater universiti, untuk menggunakan hak cipta berfungsi termasuk menggunakan muzik dalam pengeluaran, sandiwara modern, kabaret, atau muzik. Dengan memperolehi lesen, teater telah memeterai perjanjian dengan pemegang hak untuk melaksanakan kerja dan menyediakan pemegang hak cipta dengan pembayaran. Sama seperti teater membayar untuk hak untuk melaksanakan mainan hak cipta, teater juga perlu mempertimbangkan penggunaan muzik dalam produksi mereka untuk memastikan bahawa mereka mempunyai perjanjian undang-undang yang menyediakan mereka dengan hak untuk melaksanakan muzik.
  Tambahan lagi, teater muzik merujuk kepada pelbagai muzik yang  disesuaikan dengan prestasi dalam teater. Genre bagi teater muzik adalah opera dan ballet. Terdapat beberapa bentuk teater muzikal dari pantomim muzikal peringkat operetta, modern dan revues. Satu lagi bentuk muzik teater merupakan muzik yang bersampingan sepertimana dalam filem, radio dan televisyen. Ia digunakan untuk mengiringi setiap tindakan atau memisahkan setiap adegan ketika dimainkan. Penjelmaan fizikal muzik dipanggil skor, muzik dan ia juga menunjukkan lirik. Sejak mulanya teater muncul, muzik telah memainkan peranan penting dalam drama pentas.  Di samping itu, dalam drama Greek pada abad ke- 5 masihi, Odes Choric ada mengatakan beliau telah melaungkan dan menari antara bahagian pertuturan kedua-dua tragedi dan komedi tetapi hanya serpihan muzik yang terselamat. Kemudian, percubaan untuk mencipta bentuk bagi pemulihan dari Rennaissance ke zaman moden telah bercabang kepada pelbagai arah. Komposer dari Andrea Gabrieli kepada Mendelssohn Vaughan Williams telah mencipta muzik korus untuk produksi bermain dengan Sophocles, Aristophanes dan lain-lain.
Pada akhir abad ke- 16, Florence telah mencuba untuk membaikpulihkan drama purba Yunani, dengan sumbangan vokal yang dinyanyikan berkembang menjadi genre moden opera. Selain itu, teater rakyat, banyak menggunakan muzik tarian dan lagu dalam persembahan. Di dalam nota penulis yang bernama Roger Savage yang bertajuk “Grove’s Dictionary of Music and Musician” menerangkan mengenai bentuk klasik teater Asia dari India ke Jepun banyak bergantung kepada muzik seperti melakukan ritual dramatik daripada sub-Sahara Afrika dan orang-orang asli Amerika. Berkait rapat dengan itu, dalam genre teater barat pula Savage ada menulis bahawa muzik penting dalam drama liturgy zaman pertengahan, cour de balet, aksi balet, balet klasik, tarian moden, pantomin abad ke lapan belas comedie-balet, opera separa, abad ke lapan belas vaudeville, opera balada, Singsipiel, Opera comique, operetta, komedi muzik, bentuk muzik dan lain-lain teater muzikal.
Tambahan lagi, teater muzikal telah menjadi tontonan hiburan yang paling utama di persada dunia. Muzikal menggabungkan spektrum penuh bagi semua seni seperti kata-kata, menyanyi, menari, cermin mata peringkat, menyediakan penonton dengan suatu perasaan yang mampu menyentuh perasaan mereka. Tahap muzik kini tinggi, dan semua yang berjaya rakan kreatif telah dijangka untuk memenuhi cabaran. Paling Broadway muzikal sejak masa itu telah mengikuti contoh yang ditetapkan oleh pasukan muzik ini. Sebelum lyricists dan komposer menulis lagu, tetapi kini mereka menjadi dramatists, menggunakan lagu untuk membangunkan watak dan memajukan plot. Rodgers dan Hammerstein terbengkalai formula pertaruhan pasti-hari mereka, komedi melampau dan garis korus wanita hampir tidak berpakaian. Semua elemen dalam muzik kini terpaksa mempunyai fungsi dramatik. Oklahoma! menunjukkan beberapa teknik integrasi yang Rodgers dan Hammerstein. Skrip, sering dirujuk sebagai "buku," mempunyai keutamaan; semua elemen-elemen lain hanya wujud untuk melanjutkan keperluan dramatik buku. Sebuah buku yang baik menyediakan rangka naratif untuk muzik serta peluang yang mencukupi untuk membenarkan nyanyian dan tarian untuk meningkatkan cerita. Buku untuk muzik boleh berdasarkan permainan, novel, filem, atau membangunkan dari idea asal. Cerita untuk Oklahoma! datang dari bermain, Hijau Tumbuh Lilacs, unmemorable kecuali bagi transformasi muzik. Lagu Cameo mempunyai watak kecil dalam beberapa dilupakan, seseorang yang mungkin sebaliknya akan dilupakan. Askar yang menyanyi tentang kematian rakan-rakan beliau pada tahun 1776 adalah contoh yang baik; sebelum lagu itu dia muncul hanya untuk menyampaikan mesej daripada General Washington. Mempertaruhkan keluar wilayah dia, Evita evicts semasa Juan Peron itu "sedikit-pada-yang sebelah-" dari katilnya, meninggalkan gadis itu untuk bertanya "Apa yang berlaku sekarang?" Kerana dia menyanyi "beg lagi dalam Dewan lain" (dalam-filem versi Madonna mengambil lagu ini dari pelakon batu perhiasan berukir). Memberi beberapa nasihat bijaksana untuk Pippin (1972), tali pinggang Granny keluar nombor menunjukkan-henti "Hanya Masa Tiada di semua" di tempat kejadian hanya beliau. Sebuah lagu batu perhiasan berukir yang baik mentakrifkan watak kecil dengan cepat dan berkesan, serta memberi pelaku dalam masa peranan kecil dalam perhatian. Olok-olokan bergantung kepada kebiasaan penonton dengan muzik tidak menunjukkan, sama ada sebuah lagu tertentu atau gaya muzik, untuk membangkitkan mood yang sesuai. Dalam Syarikat ini Bobby akan menjadi teman wanita mengazab kekurangan beliau komitmen dalam sebuah 1940-an, trio gaya Andrews Sisters ', "Anda boleh Pandu sebuah Orang Gila." Pada Yusuf dan yang Technicolor Amazing Dreamcoat (1969) Firaun muncul sebagai yang "Raja" dalam Elvis penyamaran, menggambarkan impian pelik beliau kepada Yusuf; "Benjamin Calypso" muzik ini juga mempunyai balada barat, "Satu lagi Malaikat di dalam Syurga," dan “Benjamin Calypso.